velikost písma: A +/ A/ A -

Seriál: Jak postupovat při ztrátě zaměstnání? 4. díl

Autor: Irena Ševelová | komentářů: 0

A je to tady! Váš životopis zaujal a pozvali vás na pohovor. To je nejdůležitější část na cestě za vaším novým zaměstnáním.



Ne nadarmo se říká těžce na cvičišti, lehce na bojišti! Ani vy proto nepodceňujte přípravu na pohovor:
1. Důkladně si prohlédněte webové stránky společnosti, kde se ucházíte o místo. Udělá vždy dobrý dojem, když budete o činnosti vašeho potencionálního zaměstnavatele informován.
2. Před termínem pohovoru si zjistěte, jak dlouho vám bude trvat cesta a vyrazte raději s předstihem.
3. Uložte si do mobilního telefonu kontakt na společnost, kde máte sjednanou schůzku. Pokud se cestou dostanete do potíží, je třeba na svůj pozdější příchod upozornit.
4. Vyberte si včas na pohovor vhodné oblečení. Mělo by být decentní, ale zároveň elegantní. Pozor také na vhodnou obuv. Uchazeči to často podceňují.

Jak se chovat při pohovoru?

Důležité je chovat se přirozeně a držet se několika zásad:

1. Nezapomeňte si před pohovorem vypnout mobilní telefon.
2. Pokud víte jistě, s kým se máte na pohovoru setkat, při pozdravu jej oslovte.
3. Snažte se působit pozitivně. Nesnažte se u personalisty vzbudit lítost větami typu: „Víte, tento měsíc jsem byl již na šesti pohovorech a zatím bez úspěchu“. Soucit možná takto získáte, ale rozhodně nezískáte novou práci.
4. Při vstupu do místnosti vyčkejte, až vám nabídnou místo k sezení.
5. Při pohovoru svému partnerovi pozorně naslouchejte. Snažte se načerpat z jeho slov co nejvíce informací. Budete tak vědět, které z vašich schopností či zkušeností zaujmou nejvíc, co musíte při pohovoru zdůraznit.
6. Pokud vám bude položena otázka, neodpovídejte jen „ano“ nebo „ne“. Dávejte ale pozor, abyste se do odpovědí příliš nezamotali. Snažte se hovořit stručně, ale výstižně.
7. Zdůrazněte své profesní úspěchy, například prodejní výsledky, možná ocenění, získané dotace apod.
8. Neptejte se hned zkraje na výši vaší mzdy. Personalista tuto otázku pravděpodobně položí sám na konci pohovoru. Uveďte rozmezí částky, kterou si představujete. Pokud si nejste jisti reálností své představy, podívejte se ještě před pohovorem na statistiky mezd u jednotlivých profesí, které najdete internetu.
9. V žádném případě nepomlouvejte vašeho bývalého zaměstnavatele. Možná na vás bude personalista naléhat a budete-li skutečně v úzkých, vyhněte se kritice například takto: „Bez ohledu na to, v čem jsme se názorově rozcházeli s mým předchozím nadřízeným, byl to přece jen můj zaměstnavatel a proto, pokud dovolíte, bych raději zůstal v této záležitosti loajální“. Personalista si rychle uvědomí, že stejnou loajalitu, kterou prokazujete bývalému zaměstnavateli, budete prokazovat také jemu.
10. I když vám personalista sdělí informaci, která váš zájem o pracovní místo sníží, nenechte na sobě nic znát. Není správné se ukvapovat a dělat rychlé závěry. Pokud personalista pozná, že o místo máte menší zájem, dá přednost jinému kandidátovi.
11. Když jste si jisti, že je pracovní nabídka pro vás zajímavá, nezapomeňte svůj zájem na konci pohovoru zdůraznit. Řekněte narovinu, že vás pracovní pozice nyní ještě více zaujala a že budete potěšeni, když budete moci se společností spolupracovat.

TOP 10 nejčastějších otázek na pohovoru

Struktura pohovoru se velmi často opakuje, pravděpodobně narazíte na některé z těchto otázek:
1. Co víte o naší společnosti?
2. Proč se ucházíte o tuto pracovní pozici?
3. Co ze svých zkušeností na tomto místě nejvíce využijete?
4. Popište svůj standardní pracovní den u předchozího zaměstnavatele.
5. Kde se vidíte za 5 let?
6. Pracujete raději v týmu nebo samostatně?
7. Co vás motivuje k lepším výkonům?
8. Jaké máte silné či slabé stránky?
9. Proč odcházíte od současného zaměstnavatele?
10. Jakou máte představu o svém platovém ohodnocení?

Lež má krátké nohy!
Pozor na případnou úpravu skutečností, nemusí se vám vyplatit. Je-li personalista zkušený, položí vám otázku, kterou velmi rychle odhalí, zda jste předtím odpověděli pravdivě či ne. Když se například personalista zeptá, zda si doplňujete vzdělání četbou odborných knih, očekává se, že vaše správná odpověď bude ANO. Zkušený personalista okamžitě položí další otázku: „Jakou knihu jste tedy četl naposled?“ Nedokážete-li okamžitě odpovědět, je jasné, že jste předtím neřekli nepravdu. Není tedy vždy správné říkat za každou cenu, co chce personalista slyšet. Nechcete-li říci NE, odpovězte raději například takto: „ V předchozím zaměstnání jsem bohužel neměl tolik příležitostí k četbě a tak jsem se omezil především na čerpání informací přímo z praxe.“ Taková odpověď je stejně správná jako ANO, protože je upřímná, srozumitelná, diplomatická a opět upozorní na vaši praxi, která je pro personalistu cennější než teorie.

Tip na závěr: Připravte se, že váš první pohovor nemusí být tím posledním. To ale neznamená, že neuspějete třeba hned příště. Z každého pohovoru se snažte poučit a posilnit.

Kam dál?
Jak postupovat při ztrátě zaměstnání? 1. díl
Jak postupovat při ztrátě zaměstnání? 2. díl
Jak postupovat při ztrátě zaměstnání? 3. díl
Jak postupovat při ztrátě zaměstnání? 5. díl
www.czso.cz
 
 

Diskuze

Možnost přidání příspěvku k článku mají jen registrovaní uživatelé. Registrovat se můžete ZDE. Pokud jste již registrovaný(á) uživatel(ka), nezapomeňte se prosím přihlásit.