Úřední obchůzky, komunikace s pojišťovnou, platby za plyn, vyřizování reklamací, platba sociálního pojištění či přehledů příjmů a výdajů OSVČ, podávání daňového přiznání – to vše z pohodlí domova vyřídí elektronický podpis. Pokud ale nejste pokročilejší uživatel počítače, raději protrénujte pravačku (či levačku).
Je takový podpis platný? Ano, ale jen ten „zaručený“.
Zřízení elektronického podpisu je zpoplatněno, zřizují ho tzv. „certifikační autority“ – speciální podnikatelské subjekty.
Existuje
„jednoduchý“ elektronický podpis, který pouze určí, kdo daný dokument vydal, či kdo se pod něj podepsal (takový jednoduchý elektronický podpis si představte jako vaše jméno, adresu, rodné číslo, u právnických osob třeba IČO – jednoduché údaje umožňující identifikaci, ale neověřené). Když však chcete jednat se státní správou a skutečně řídit svá jednání od počítače, potřebujete tzv.
„zaručený elektronický podpis“. Ten je ověřitelný v tom smyslu, že jasně vymezuje, kdo je podepsán, že nikdo nemohl podepsat daný dokument za vás (což je v případě jednoduchého podpisu možné), kdy a kde k podepsání došlo a také to, že daná data (lejstra, dokumenty) nebyla jakkoliv pozměněna. Zkrátka – jen ověřený elektronický podpis je skutečně platným pro jednání s úřady, řídí se složitými kryptografickými metodami v softwaru počítače, které znemožní, aby vás někdo podfouknul. Elektronický podpis je jednodušší a je vhodný pro mezifiremní komunikaci.
Tip Žijemenaplno.cz: Zákon o elektronickém podpisu vešel v platnost v roce 2000, pozdější úprava jasně vymezila pojmy „elektronický podpis“, „zaručený elektronický podpis“ a „elektronická značka“.
Můžete narazit i na podnikatele, „certifikační autority“, které vám za nemalý poplatek podpis zřídí, ale nepůjde o ten, který je k vyřizování různých obchůzek nutný. Vždy se tedy ptejte po firmě, která vám zřídí „zaručený elektronický podpis“.
Ověřené autority, které vyřizují zaručený elektronický podpis:
- 1. certifikační autorita www.cia.cz
- Česká pošta www.ceskaposta.cz
- Eidentity www.eidentity.cz
Jak si zařídit elektronický podpis?
1. Kontaktujte „ověřenou autoritu“ (emailem, telefonicky), zažádejte o vydání zaručeného elektronického podpisu. Ten nebude mít papírovou formu, půjde o datové soubory, které se instalují do
počítače (pomůže počítačově zdatnější syn či
vnuk). Tyto datové soubory budou dvojího druhu – veřejné (ty se zobrazí protistraně, aby viděla, kdo jste) a osobní (ty umožní vaši přesnou identifikaci a musíte si je pečlivě zálohovat) – též se jim říká „klíče“. O možnosti zálohování osobních údajů (aby se neztratily v počítači, který „spadne“ či se rozbije) se informujte přímo u toho, od koho elektronický podpis koupíte.
2. Přes www stránky vyplníte příslušné údaje, vytisknete smlouvu (ta se nepodepisuje) a s touto smlouvou (ve dvou exemplářích!) dojdete k notáři či na městský úřad, aby ověřil váš podpis (tj. k registrační autoritě). Zde dva exempláře téže smlouvy podepíšete a jeden zašlete na adresu společnosti zpět.
3. Potom zaplatíte zálohu za certifikát (elektronicky, či osobně na pobočce) a přijdete do sídla certifikační společnosti (třeba na vaši poštu) na krátkou schůzku.
4. Emailem pak dostanete zprávu, jak si máte nainstalovat soubory – tj. ona data, která nejsou hmatatelná a jsou „certifikátem“.
5. Data nainstalujete do svého počítače.
Průvodce kterak získat elektronický podpis od 1. certifikační autority

zdroj: www.ica.cz
Elektronické podpisy se skutečně vyplatí:
- pokročilejším uživatelům PC, které jednání se státní správou maximálně rozčiluje
- lidem se sníženou
pohyblivostí, kteří s počítačem běžně pracují
- firmám
Firemní certifikát stojí cca 400 Kč / rok, jeho obnovení je posléze levnější.
Osobní certifikát stojí cca 500 Kč / rok, po roce se obnovuje.
Kam dál?
Elektronická knížka zdravotní, a Váš „život“ v ní
Práce na počítači – netrpíte myšitidou?
Jak na videohovory
Hledat lásku přes seznamku je dlouhodobý trend