Odcizení či ztráta platební karty není bohužel nic neobvyklého. Často následně dochází i k neoprávněnému odčerpání peněžních prostředků z účtu. Víte, jak v takové situaci postupovat, na koho se obrátit a hlavně jak tomu všemu předejít?

Petr Voříšek si pořídil
platební kartu a jak se už tak bohužel stává, někdo mu ji ukradl.
Obratem zavolal do banky a kartu zablokoval. Asi za týden však zjistil, že na účtu chybí 20 000 Kč. To samozřejmě u peněžní instituce reklamoval, jenže ta mu oznámila, že sumu někdo vybral z bankomatu půl hodiny po ohlášení odcizení. To znamená, že pachatel nejenže částku vybral ve chvíli, kdy banka ještě nepřevzala odpovědnost, ale navíc použil
PIN kód. Jednoduše řečeno, pan Voříšek se nedovolal.
Udělal chybu, měl postupovat jinak? Problému odcizení platebních karet jsme se věnovali už v několika článcích, například v
Banky změnily podmínky při ztrátě karty. Dnes shrneme to, jak se v podobné situaci zachovat, ale i to, co můžeme udělat dopředu.
Neštěstí lze předejít
Recept na to, jak se vyhnout odcizení platební karty a následnému neoprávněnému odčerpání hotovosti z
účtu není. Existují rady typu nenoste kartu často u sebe nebo berte si ji jen když víte, že ji použijete. Nepostrádá to ale ono kouzlo bezhotovostních plateb a možnost vybrat hotovost z bankomatu kdykoli je třeba? Jednu důležitou zásadu by si měl však osvojit každý:
Tip: Nikdy nenoste PIN kód napsaný na papírku s sebou a už vůbec na na stejném místě jako platební kartu.
Neméně důležitou radou je využít možnost
zaplatit si pojištění proti odcizení či ztrátě karty. Dnes ho ve své nabídce má většina bank -
Česká spořitelna , ČSOB, HVB Bank, Raiffeisenbank a Volksbank CZ - eBanka ho připravuje,
Živnostenská banka pojištění proti zneužití karty nenabízí.
"Klient má možnost si sjednat pojištění ke kartě proti ztrátě či odcizení," říká Věra Čarná z oddělení vnějších vztahů České spořitelny.
"Toto pojištění se vztahuje na transakce provedené 72 hodin před koncem dne, kdy byla nahlášena blokace karty a klient nenese žádnou spoluúčast. Cena se pohybuje ročně od 170 Kč u pojistného krytí do 10 000 Kč do 480 Kč u pojistného krytí do 50 000 Kč," dodává.
Tip: Sjednejte si v bance dopředu pojištění proti odcizení či ztrátě platební karty.
Co dělat v případě, kdy klient zjistí, že nemá platební kartu, se u jednotlivých bank příliš neliší.
Prvním krokem je vždy zablokování karty. Každá banka má svá telefonní čísla, na kterých lze blokaci provést. "Náš klient musí ztrátu oznámit telefonicky na Call centru eBanky. Telefonní bankéř si vyžádá údaje potřebné k identifikaci platební karty a jejího držitele a ihned provede úkony nezbytné k zamezení zneužití karty. Zákazník je identifikován pomocí elektronického klíče. V případě, že jej nemá u sebe, bankéř mu položí otázku definovanou už při zakládání účtu," vysvětluje tiskový mluvčí eBanky Pavel Makovský.
Tip: Po odcizení či ztrátě karty okamžitě telefonicky kontaktujte banku a platební kartu nechte zablokovat.
Po nahlášení odpovídá klient za transakce provedené embosovanou kartou do půlnoci dne, kdy byla nahlášena blokace u České spořitelny, eBanky, GE Capital Bank a Živnostenské banky a HVB Bank.
Pak přebírají odpovědnost peněžní instituce. Raiffeisenbank přebírá odpovědnost už ve chvíli, kdy klient ohlásí odcizení karty na nonstop hotline lince. V případě, že se jedná o platební kartu elektronickou, GE Capital Bank také přebírá odpovědnost hned po oznámení, eBanka do jedné hodiny.
Žádná z bank však nenese odpovědnost za ztrátu z účtu majitele, pokud došlo k použití PIN kódu.
Tip: Při neoprávněném odčerpání peněz z účtu,
máte-li pojištění proti odcizení či ztrátě karty, kontaktujte polici a banku, popřípadě pojišťovnu; jestliže
pojištění nemáte, kontaktujte policii a neoprávněnou transakci u banky reklamujte.
Co tedy může udělat okradený? Při zcizení peněz v důsledku ztráty platební karty a v případě, že
si nesjednal příslušné pojištění, může podat reklamaci. A musí také ohlásit skutečnost policii. Má-li zákazník pojištění sjednané, záleží na individuálním postupu peněžní instituce. V České spořitelně je nutné
událost nahlásit pojišťovně a reklamovat transakci na pobočce banky. U ČSOB je zase nutné při ohlášení škodné události předložit kopii policejní zprávy o odcizení platební karty nebo kopii trestního oznámení na neznámého pachatele, v případě ztráty protokol o reklamaci neoprávněných transakcí a kopii výpisu účtu s vyznačením neoprávněné transakce.
Zdroj: www.penize.cz – vše o osobních financích na jednom místě.
Kam dál?
Jak si u platební karty nastavit bezpečný PIN
Nepovolené přečerpání účtu vás přijde pořádně draho