velikost písma: A +/ A/ A -

Klára Nademlýnská: Móda je jako sud

Autor: Michaela Plachká | komentářů: 0

ROZHOVOR: Osobnost člověka vyzařuje z toho, jak se obléká. České ženy postupně nacházejí samy sebe, ví, kam směřují a nebojí se šáhnout i po odvážnějším modelu. To si myslí přední česká návrhářka – Klára Nademlýnská.


Hlavní tvář značky – Tereza Maxová, foto: Goran Tačevski

Klára Nademlýnská se vydala po dokončení střední oděvní školy na dlouhých deset let do evropské módní a kulturní mekky, Paříže. Po návratu do Prahy, založila vlastní značku, jejíž kolekce mohou zákaznice pořídit v pražském butiku v Dlouhé ulici. Najdete luxusní modely i modely pro běžné využití, ležérní módu se sportovními prvky, jeansy, plavky a v posledních letech také limitovanou edici šperků.

Ještě před revolucí jste se vydala na zkušenou do Paříže, jaké byly začátky?
Procestovali jsme s Goranem různá místa v Evropě a nakonec jsme se rozhodli pro Paříž, i když ani jeden z nás neuměl francouzsky. Nejprve jsme tam jezdili na takové delší pobyty a sháněli kontakty v oboru. Natrvalo jsme se tam stěhovali na jaře ’88. Začátky byly krušné, ale šli jsme do toho s elánem a nasazením, možná jsme si ani neuvědomovali, jaký krok děláme. Podařilo se mi získat práci jako modelistka střihů u společnosti s dámskou luxusní módou, kde jsem zůstala sedm let. Naučila jsem se tam vlastně všechno, co je k mé práci potřeba. Po deseti letech v Paříži přišlo rozhodování, zda zůstat nebo se vrátit domů do Prahy. Rozhodla jsem se začít pracovat pod svým jménem na vlastní triko a založit si butik. Francii dodnes považuji za svůj pracovní domov. Líbí se mi, že Francouzi dokáží nosit módu s lehkostí, ať už mají na sobě drahý nebo levný kus. Každý je osobností sám za sebe, a to vyzařuje i z toho, jak se oblékají. U nás mám pocit, že se lidé za své oblečení spíše schovávají.

Přece jen udělaly od revoluce české ženy velký pokrok ve vnímání módy...
Určitě se mnohé změnilo, zejména ve větších městech. Spousta žen našla sama sebe, svůj životní styl, ví, kam směřují a podle toho se oblékají. Vidím to také na proměně našich zákaznic. Ze začátku v butiku nakupovali hlavně cizinky, teď je to vyrovnané. Češky se už nebojí sáhnout i po odvážnějším, originálním modelu.

Zkuste definovat svou typickou zákaznici.
Jsou to ženy od 25 do 45 let, které už mají svůj životní styl a směr a podle toho se také oblékají. Jsou to většinou ženy, které cestují, podnikají nebo pracují na vedoucích pozicích. Chtějí něco zajímavého a zároveň funkčního. A chtějí být originální a své.


Klára Nademlýnská mezi svými modely

Máte co do materiálů své konstanty, se kterými se vám dobře pracuje?
Nejradši mám přírodní materiály, nebo zajímavé směsi s umělým vláknem, kdy vlákno je natolik dobře zpracované, že ani na pohled ani při nošení není poznat umělý původ. Moje stálice je vlna, hedvábí, směsi hedvábí s bavlnou. Mám ráda splývavější materiály, měkké úplety, ať už na zimu či na léto. Materiál, který má padavost, těžkost a dá se s ním hezky pracovat. Naopak nemám ráda materiály, které samy o sobě drží tvar a trčí. Mám ráda, když pak materiál hraje na těle, kopíruje postavu, dá se řasit. Při klasičtějším zpracování vlny na saka a kabáty, volím látky zajímavé na omak či ve zpracování, zkrátka se nechávám nalákat. Ráda kombinuji různé materiály, lemování kůží, různé tisky k sobě, lesk s matem...s tím si ráda hraji.

Jak se odráží ve výběru materiálu roční období?
V kolekci musí fungovat jak idea, kterou do ní vkládám, tak funkčnost materiálů. Nejsem extravagantní návrhářka, mám ráda, když moje věci fungují v běžném životě, chci, aby oblečení vypadalo dobře i žena se v něm cítila dobře bez omezení. Každé roční období má svoje, v zimě je více teplejších, těžších látek, modely pro společenské příležitosti, večírky. V létě jsou naopak látky lehčí, nadýchanější. Máme také výběr plavek. V každé kolekci jsou modely, které se dají nosit celoročně, topy a halenky hodící se na jaro i podzim.

Kolik kousků čítá každá kolekce?
Základ tvoří třicet až čtyřicet modelů, ale během sezóny se jejich počet zvětší až do sedmdesáti. Je to dáno tím, že se kolekce rozrůstá do barevných a také délkových variací, ale i exkluzivních modelů na míru.

Tvoříte spíš systematicky nebo nárazově, intuitivně?
Od obojího něco. Svou roli hraje načasování kolekce a navazující procesy - výroba látek a zpracování, výroba samotného oblečení. Takže se musím držet určitého plánu. Na druhou stranu, mi to v hlavě pracuje. Začínám si skládat látky, typy materiálů, barvy pro novou kolekci, u toho si kreslím první skicy a nosím s sebou stále notýsek, kde si zapisuji nebo kreslím nápady. Někdy kreslím i v noci po časopisech, které jsou zrovna kolem mě, když mě něco napadne. Do každé kolekce se promítá to, co zrovna prožívám, co mě obklopuje. Ať už je to hudba, film nebo příroda. Někdy je to vědomě, někdy podvědomě.

Napadá mě známé Mozartovo heslo, že termín je nejlepší inspirace...
Určitě, čím víc se blíží termín, tím více mi to v hlavě spíná a musím ty věci nasměrovat správným směrem. Každá mi v hlavě nejdříve zraje.

Čtěte také: Jak si udržet krásu ve zralém věku

Čerpáte i z jiných podnětů - ze snů, z dětství nebo zážitků?
Spíš ze vzpomínek z dětství. Vyrostla jsem vlastně ve světě látek a špendlíků, protože moje maminka byla dámská krejčová a pracovala doma na zakázku. Vždycky mě to fascinovalo, už jako dítě jsem brala do ruky ty velké krejčovské nůžky a jehlou propichovala látky a snažila se je sešít. Na začátku střední školy jsem si s pomocí mámy začala šít vlastní věci. Pomáhala mi i tehdy, když jsme zakládali značku v Praze. Jezdila za mnou do Paříže a podílela se na prvních přehlídkách. Pamatuji si, že maminka mi říkala, že móda je jako sud, který se plní a plní a když se naplní, tak se převrátí a jde vše nanovo.

Expandujete také do zahraničí?
Dva roky jsme byli zastupováni v B&B showroomu v Amsterodamu, kde to fungovalo dobře. Vždy je to otázka osobních kontaktů. Člověk, který modely ukazuje a dál nabízí, si musí za produktem stát, musí se mu líbit osobně. Jen tak je dokáže prezentovat tak, jak má. Máme i další plány, ale ty bych zatím nerada prozrazovala. Stále ale platí, že náš základ je tady v Čechách, kde je značka již deset let a má svou stále se rozrůstající klientelu.

Podívejte se: VIDEO S KLÁROU NADEMLÝNSKOU

Máte zahraniční vzory nebo oblíbené návrháře?
Vzory vyloženě nemám, ale líbí se mi Stella McCartney, Marc Jacobs. Když se rozhodnu investovat do bot nebo kabelky tak volím francouzskou značku Barbara Bui, která není v Česku ani známá. Módní dění sleduji spíš informativně na internetu, nebo ve francouzské verzi Voque. Samozřejmě sleduji i české časopisy. Jednu dobu jsem chodila na přehlídky ve Francii, i když bylo hodně těžké se na ně dostat. Bylo to v době největší slávy modelek jako je Claudie Schiffer, Eva Herzigová nebo Linda Evangelista. A přehlídky Thierry Muglera nebo Jean-Paul Gaultiera, kdy měli vybrané speciální prostředí s choreografií, napůl až divadelní představení. Teď jezdím spíš na veletrhy látek, kde vybírám do svých kolekcí.

Jakou máte vizi do budoucna?
Byla bych ráda, kdyby se povedl prodej stálejšího charakteru i jinam, mimo Českou republiku. Chtěla bych společnost rozšířit o vlastní doplňky, boty, kabelky. Ale to není jednoduché, v Čechách to zatím nejde realizovat.

Nosíte talismany?
Syn mi dal slona jako přívěšek na klíče, který nedám z ruky. Nebo jsem si z Japonska přivezla přívěšek na mobil. Takže aniž bych chtěla, tak vlastně talismany mám.

Vaše šperky s čínskými maskami z opery taky navozují pocit určité symboliky...
Líbí se mi lidová tvorba, výšivky, zdobení asijské i to naše. Před dvěma lety byl v Praze koncert čínského orchestru, který mě inspiroval a dovedl mě k tématu masek z opery. Nejprve mě zaujaly ty barevné - žluté, červené, modré, ale pak jsem zjistila, že většinou představují negativní postavy - válečníky nebo zlé duchy. Takže jsem barvy zúžila na černou, červenou a bílou. Nechtěla jsem, aby moji zákazníci nosili na krku něco negativního. Červená je upřímnost a černá věrnost. Bílá má ambivalentní charakter: lstivost, ale i v dobrém mazanost.

Čím se vyznačuje vaše nová kolekce?
Kolekce na jaro – léto 2011 je svěží a optimistická. Je plná pastelových barev od přírodních tónů béžové, máslové nebo jasně žluté až po křiklavě syté pastely – pomeranč, plastová modrá nebo červená. Černá a noční modrá doplňují přírodní tóny, čistě bílá zjemňuje křiklavé pastely. Jednolité barvy v kolekci oživují geometrické a květinové potisky na hedvábí a úpletu. Použila jsem příjemné odstíny, míchala satén s úpletem a různé typy lemování. Přiléhavé kousky střídají volné variace svetrů či tunik, které lze použít na více způsobů. Kalhoty se posunuly do délky nad kotníky, sukně jsou mini nebo maxi, topy jsou v ženských přiléhavých siluetách nebo se naopak transformují do splývavých tunikových minišatů. Největší část kolekce tvoří úplety v různých provedeních a barvách – pevnější úplety obepínají postavu jako šaty, jemné úplety volně spývají na topech a tunikách. Celá kolekce je v čistém duchu „sport chic“.

Umíte nosit odvážnou módu? Sledujete módní trendy? Porovnejte s ostatními čtenáři svoje názory na oblékání - v našem diskuzním fóru nebo přímo pod článkem.

Kam dál?
VIDEO S KLÁROU NADEMLÝNSKOU - zde
Krása, kterou si můžete koupit
Masážní kartáče a žínky očistí tělo i duši
Život si prodloužíte v mrazáku
Dana Linkeschová: Most, po kterém můžeš přejít

Všechny články z této rubriky naleznete zde.
 
 

Diskuze

Možnost přidání příspěvku k článku mají jen registrovaní uživatelé. Registrovat se můžete ZDE. Pokud jste již registrovaný(á) uživatel(ka), nezapomeňte se prosím přihlásit.

Dočtěte se více

Příbuzná témata: Páteční speciály, Rozhovor