velikost písma: A +/ A/ A -

Sportovat lze i s kily navíc

Autor: Iva Mušálková | komentářů: 1

Je prokázané, že pravidelný pohyb je účinná prevence mnoha onemocnění včetně těch nejzávažnějších, jako jsou například nemoci srdce a cév. Poradíme vám, který sport je pro vás nejvhodnější.

Pokud jste starší, nikdy jste příliš nesportovali a máte-li nadváhu, nemůžete se po hlavě vrhnout do prvního módního sportu a spoléhat na to, že se tělo přizpůsobí. Měli byste se poradit se svým praktickým lékařem, který sport je pro vás nejvhodnější. Lékař vás vyšetří a doporučí taktiku na zvýšení fyzické kondice. Odměnou vám bude nový koníček, lepší fyzická kondice a pocit ze sebe sama a možná i několik nových přátel.

Vyberte si vhodný druh pohybu
Při nadváze jsou enormně zatíženy klouby, zejména kolenní a kyčelní. Není proto vhodné je ještě více zatěžovat, protože byste brzy mohli pocítit jejich intenzivní bolestivý protest. Nebudeme se proto vrhat do tenisu, fotbalu nebo vysokohorské turistiky. Pohyblivost dolních končetin začneme zlepšovat postupně. Stačí denně dvacet minut intenzivní chůze – procházka po večeři nebo venčení čtyřnohého miláčka. A budete se divit, jak vám postupně bude lépe po těle i na duši. Hlavní je pravidelnost. To znamená donutit se jít, i když se nám zrovna nechce, v televizi dávají zajímavý pořad nebo fouká. Pravidelnost je důležitá.

Moderní a méně obvyklé sporty
Strečink, jóga, tai chi a další podobné sporty protáhnou vaše svaly a šlachy. Mohou vás zbavit bolestí páteře, hlavy, pomoci nenásilně rozhýbat klouby. Poohlédněte se po kursech ve vašem městě.
Nebo si kupte nahrané DVD se cvičením a cvičte doma, domácí cvičení se také počítá. Problém je, že je těžké se vždy donutit. Domluvte se třeba s kamarádkou na pravidelném cvičení doma. Nemusíte si hned budovat domácí posilovnu. Pořiďte si podložku, gymnastický míč, pružnou gumu. Místo činek můžete naplnit PET lahve. Chce to jen výdrž.

Čtěte také: Vnitřní mír pomocí jógy

Tanec je pohyb, který se počítá. Jste-li společenští, navštěvujte taneční zábavy, zapište se do kurzu společenského tance. Vyzkoušejte orientální tanec, latinskoamerické tance či módní zumbu.

Golfu můžete holdovat ve vyšším věku i s nadváhou. Už to dávno není sport pro horních 10 000. Posiluje nejen fyzičku, ale také přesnost, cílevědomost a výdrž. Nemusíte se hned stát členem některého klubu. Mnoho z nich láká nové zájemce na cenově výhodné lekce. Na řadě míst vybavení zapůjčí zdarma či za mírný poplatek.

Kde si zdarma zacvičit nebo zasportovat se dozvíte v projektu: SENIOŘI VÍTÁNI

Stará dobrá klasika
Turistika je pro lidi s nadváhou další vhodný sport. Nemyslím tím ale rovnou zdolávání vysokých kopců, pokud nám chybí kondice. Výlety s přáteli v mírně zvlněném terénu se nám mohou stát novým koníčkem. Důležité jsou dobré boty, oblečení, svačina, nápoje a dobrá nálada. Nepostradatelným pomocníkem se vám stanou turistické hole, které odlehčí kloubům a poskytnou podporu v kamenitém terénu. Správnou rychlost si stanovíte sami – abyste se lehce zadýchali, ale zároveň mohli za chůze konverzovat s přítelem.

Zajímá vás, jak správně chodit, co si obout, jak se protahovat a kolik stojí hole pro nordic walking? Přečtěte si některý z těchto článků:
Chůze jako sport? Ano!
Nordic walking: svižná chůze
Pojďte se „projít“ do pražských parků
Na túře s nohama v bavlnce

Plavání je univerzální sport pro všechny věkové kategorie. Překonejte stud z kilogramů navíc. Na místě zjistíte, že v bazénu nebudete s tímto problémem sami. Sbalte plavky, ručník, plavecké brýle a hurá do vody. Postáváním u břehu a pozorováním okolí si však kondici nezlepšíte. Proto plavte! Snažte se spíše než rychle plavat co nejdéle, na výdrž. Střídejte styly, abyste si jednostranným pohybem nepřetížili páteř. Ve vodě si můžete i zacvičit – místo činek poslouží odpor vody.



Jak a kdy začít plavat a pro koho je plavání vhodné: Plavání je sport pro každého

Cyklistika je dalším z vhodných sportů pro lidi s kily navíc. Posiluje zejména svaly dolních končetin a pohyblivost kloubů. Ženy však mohou zpočátku po jízdě pociťovat bolest v intimních partiích. Vyzkoušejte gelové sedlo. Vyrazte na cyklostezku nebo do lesa. Terén si vybírejte spíše rovný a mírně zvlněný. Postupně zvyšujte délku trasy i náročnost terénu. Pro zimní měsíce si pořiďte rotoped a můžete jezdit denně u televize.

Spoustu užitečných rad se dozvíte z článku: Cyklistika pomáhá při depresi i nadváze

Čtěte také: Při spinningu z vás bude lít pot

Lyže jsou vhodnou alternativou letní turistiky nebo kola. Nejste-li dobří lyžaři, zvolte raději běžky, nebo si najměte instruktora a učte se lyžovat na méně frekventovaných svazích. Napadne-li dostatek sněhu, lze jezdit na běžkách i v každém větším městském parku.

Kam dál?
Nemoc nemusí bránit sportování
Pokrok v léčbě bolesti
Nenechte klouby „zrezivět“!
Zacvičte si očima

Co děláte pro zlepšení fyzické kondice? Navštěvujete senior parky pod širým nebem? Podělte se s ostatními o svoje tipy a nápady v diskuzním fóru nebo pod článkem.
 
 

Diskuze

Možnost přidání příspěvku k článku mají jen registrovaní uživatelé. Registrovat se můžete ZDE. Pokud jste již registrovaný(á) uživatel(ka), nezapomeňte se prosím přihlásit.