velikost písma: A +/ A/ A -

Konstruktérská „kopřivnická“ legenda

Autor: Bohumír Kotora | komentářů: 0

Mnozí z nás se rodí s mimořádnými schopnostmi. Je jen otázkou času, kdy se individualita a charakter jedince prosadí, a jakým směrem. Výjimečným talentem technického rázu doslova „prosakuje“ životní příběh Hanse Ledwinky.

Geniální konstruktér rakouského původu se rozhodl autorský potenciál spojit se značkou kopřivnické Tatry. Po čtyři desetiletí se tak nemalou měrou podílel na rozvoji automobilových závodů této firmy, z toho skoro 25 let jako jejich technický ředitel. Ale pěkně od začátku.

Mýtus s kořeny na Vysočině
Hans Ledwinka se narodil 14. února 1878 v rakouském Klosterneuburku u Vídně. Od jižních „sousedů“ pocházela i jeho matka, konkrétně z Waldviertelu. Tatínkovy kořeny se naopak vážou k Brtnici u Jihlavy. Je zajímavé, že v tomto městečku na Vysočině se roku 1870 narodil i slavný architekt a designér Josef Hoffmann.

Proslulý návrhář se vyučil zámečníkem a po maturitě na průmyslové škole ve Vídni odešel v září 1897 do Kopřivnice. V tamější firmě Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft (pozdější Ringhoffer - Tatra) se věnoval hlavně konstrukci automobilů. Jako pomocný technik stál již u zrodu automobilu „NW Präsident”, premiérového osobního automobilu na benzín v Rakousko-Uherské monarchii. Podílel se též na projektu prvního závodního modelu pro automobilového nadšence barona Liebiega. Snad i díky jeho schopnostem vůz vznikl za neskutečných 5 měsíců.

Po krátkém působení v rakouské firmě Steyr se Ledwinka vrátil do Kopřivnice a v roce 1923 zde vytvořil lidový vůz Tatra 11 s geniálně jednoduchou „tatrováckou“ koncepcí. Tu představoval podvozek, který sestával z ocelové roury tvořící se vzduchem chlazeným dvouválcovým motorem vpředu a převodovkou s rozvodovkou vzadu jeden celek. Doplněn o výkyvné polonápravy a nezávislé odpružení kol znamenal revoluční novinku v konstrukci automobilů, kterou podnik používá dodnes.

Tatru 11 následovala Tatra 12 s brzdami na všechna čtyři kola. V roce 1931 absolvovala cestu z Alexandrie do Kapského města, aby demonstrovala výhody vzduchem chlazeného motoru a celkovou odolnost vozu. Na ni pak navázala velmi oblíbená Tatra 57 “Hadimrška“, která se vyráběla až do roku 1948.

Přečtěte si také: Viktor Kaplan: Vynález na koleně

Z Kopřivnice do světa
Ledwinka má „na svědomí“ řadu dalších zlepšováků: využití vzduchem chlazených motorů typu boxer, umístění motoru vzadu, důslednou aplikaci aerodynamických tvarů a řadu dalších inovací. Autorova „tatrovácká“ koncepce řešení podvozku měla velký vliv na kvalitu a úspěch zejména nákladních vozů v provedení do těžkého terénu. Vyvinutý základní koncept aerodynamického tvaru automobilu se stal základem úspěchu vozů Volkswagen. Později jej úspěšně rozvinul z Čech pocházející Ferdinand Porsche, se kterým ve 30. letech minulého století Ledwinka své koncepce konzultoval. To už se psala éra aerodynamického automobilu Tatra 77, pravděpodobně nejslavnějšího jeho díla z roku 1934, která ve své době co do konstrukce, vzhledu i výkonnosti způsobila světovou senzaci.

Autor při navrhování navázal na metody poválečných německých automobilových, původně leteckých konstruktérů, jako byl např. Edmund Rumpler. Tito letečtí inženýři přešli po 1. světové válce a demilitarizaci Výmarské republiky (označení pro historické stádium Německa pro období let 1918 – 1933) od návrhů válečných letadel k civilním automobilům. V této praxi uplatňovali aerodynamické metody používané předtím jen v letectví, například Rumplerův první aerodynamický vůz Tropfenwagen, od kterého Tatra 77 převzala svůj atypický střední reflektor. Tento vůz odstartoval koncepci osobních automobilů s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Na pozoruhodný novátorský počin úspěšně navázala jeho modifikační sestra Tatra 87, vyráběná v letech 1936 až 1950. Tento model proslavila hlavně cestovatelská dvojice Hanzelka a Zikmund legendární cestou do Afriky a Jižní Ameriky v letech 1947 – 1950. Interesantní je i po 60 letech, neboť zvítězila v letošním ročníku ankety Sběratelské auto roku, pořádané renomovaným deníkem The New York Times. Tatra vyhrála v konkurenci 30 finalistů, kteří vzešli z 651 nominovaných vozů.

Přečtěte si také: Do města ve skořápce

Cesta do Evropské síně slávy
Ledwinka se podílel i na konstrukci expresního železničního motorového vozu pro „Slovenskou strelu“ či modelu Tatry 97 (předchůdkyně Tatry 603). Díky slavnému konstruktérovi značka Tatra dosáhla světového věhlasu a stala se až kultovním fenoménem. Nic na tom nemění ani jeho poválečné obvinění z údajné spolupráce s nacisty za 2. světové války, pro které byl v tehdejším Československu v letech 1945-1951 vězněn a které přetrvalo i celé období socialismu. Jeden z důvodů jeho uvěznění objasňuje dopis správy národního podniku Tatra z roku 1947, v němž se píše: „Je v národním zájmu, aby Hans Ledwinka nebyl osvobozen (z vazby), jelikož by mohl uplatňovat majetnictví patentů pro výrobu aerodynamických vozů Tatra”.

Po odpykání trestu musel Ledwinka opustit Československo. V roce 1951 odešel do Rakouska. O dva roky později se přestěhoval do německého Mnichova, kde také 2. března 1967 zemřel. Svůj talent nenechal na pokoji ani v bavorské metropoli a konstrukci se věnoval do velmi vysokého věku. Za řadu patentů obdržel významná ocenění: čestný doktorát vídeňské Technické univerzity (1942), čestné vyznamenání Svazu německých inženýrů (1952), Čestný kříž 1. třídy Rakouské republiky (1961) a Velký kříž za zásluhy Spolkové republiky Německo (1965).

Po mnoha letech byl Ledwinka v roce 1992 rozhodnutím Nejvyššího soudu ČSFR zproštěn viny a plně rehabilitován. Na popud holandského klubu TATRA pak v roce 2007 posmrtně vstoupil do „Síně slávy nejlepších automobilových konstruktérů” v Ženevě. Od té doby se jeho jméno právem řadí vedle dalších slavných automobilových konstruktérů, jakými byli např. Benz, Daimler, Porsche, Ford, Diesel či Bugatti.

Kam dál?
5 důvodů proč koupit diesel
Do města ve skořápceInstalace doplňkové výbavy a vlastní úpravy vozidla v záruce
Fascinující výlety do vesmíru
Bitva podle Battaglia
Kontaktní čočky profesora Wichterleho
V čem se vozily naše babičky?

Znáte jiný zajímavý příběh českého vynálezce? Pošlete nám svůj tip na [email protected] a my ho zpracujeme. Své postřehy můžete napsat také do fóra nebo pod článek.
 
 

Diskuze

Možnost přidání příspěvku k článku mají jen registrovaní uživatelé. Registrovat se můžete ZDE. Pokud jste již registrovaný(á) uživatel(ka), nezapomeňte se prosím přihlásit.