velikost písma: A +/ A/ A -

Test: Jak sedíte za volantem?

Autor: www. autoweb.cz | komentářů: 0

Každý aspoň trochu věci znalý instruktor vám potvrdí, že správné sezení a držení volantu je základem pro bezpečné a pohodlné ovládání auta. A přesto mnoho řidičů v této zcela zásadní věci notoricky chybuje.

Možná vám to bude připadat jako banalita, ale na toto téma nás přivedlo šokující zjištění. Nikdo neumí sedět za volantem! Každou cestu do práce nebo domů z redakce pozorujeme desítky, či spíše stovky lidí – a prakticky nikdo z nich nesedí za volantem tak, jak by měl.

Proto jsme se rozhodli zmapovat nejčastější nešvary oblíbených pozic za volantem a vysvětlit, proč stojí za to změnit své řidičské návyky. Nejde jen o maximální kontrolu nad vozem při dynamické, nebo chcete-li „sportovní“ jízdě, ale zejména o bezpečnost v každodenních dopravních situacích.

Kudlanka nábožná

Co je špatně: Sedačka příliš vysoko a blízko volantu, chybné držení volantu.
Kdo to dělá: Zpravidla začínající řidičky, ale často i sváteční nezkušení řidiči.

Co může způsobit?
Řidič sedící nalepený na volantu dělá tu zásadní chybu, že omezuje své prostorové vidění. A-sloupky moderních aut jsou poměrně tlusté sklopené, takže řidič pak nemá dostatečný přehled o situaci šikmo vpravo a vlevo vpředu. Výhled na zpětná zrcátka je rovněž omezen, řidič je nevnímá automaticky v periferním vidění, neboť se mu ztrácí ze zorného pole. Snadno se tak před řidičem ztratí motorka, chodec, cyklista, ale klidně i menší auto.

Chybné držení volantu znemožňuje řidiči rychle a dobře reagovat. Pro zapnutí směrovek či použití výstražného znamení k odvrácení nebezpečí proto musí řidič přehmatávat. Provést rychlý vyhýbající manévr s takovým držením volantu je nanejvýš obtížné. Sice lze řízení strhnout na jednu stranu, ale vrácení vozidla zpět do směru jízdy a korekce smyku jsou prakticky nemožné.

Tuner

Co je špatně: Položené opěradlo, sedačka daleko, chybné držení volantu jednou rukou.
Kdo to dělá: Mladí začínající řidiči, ale i sebevědomí „suveréni“, kteří své idoly spatřují ve snímcích jako Rychle a zběsile.

Co může způsobit?
Zásadní problém je v tom, že kvůli položenému opěradlu se tuner, ehm... řidič nemůže zapřít zády. Drží se proto levou rukou volantu nahoře uprostřed, spíše v pravé třetině „dvanáct hodin pět minut“. Tím absolutně postrádá oporu, protože ruce na volantu musí být uvolněné, nesmí sloužit k držení řidiče.

Zásadní problém je v tom, že lehce doprava vykloněný řidič je položený a má významně omezený výhled z auta. Nejen do stran, ale také dopředu a hlavně dozadu. Držení volantu znemožňuje jakoukoli rychlou reakci a hlavně vrácení vozu do původního či požadovaného směru. 

Tuto pozici si dovolujeme označit za nejrizikovější a nejnebezpečnější hlavně pro ostatní účastníky provozu. Zvláštní je, že tuner a jemu podobní ji naopak považují za jedinou správnou.

Přečtěte si také: Desatero asertivního řidiče

Taxikář

Co je špatně: Položené opěradlo, sedadlo daleko, chybné držení volantu v poloze „půl šesté“.
Kdo to dělá: Už podle názvu polohy hlavně taxikáři a řidiči z povolání trávicí za volantem dlouhé hodiny.

Co může způsobit?
Podobně jako u výše uvedeného tunera je problém v nesprávném držení těla – řidič se drží volantu místo toho, aby se opíral zády. Chybné držení volantu znemožňuje rychlou a přesnou reakci na nečekanou situaci. Obvykle tak dojde k tomu, že místo rychlého úhybného manévru stačí „taxikář“ maximálně šlápnout na brzdu. Sezení na hodně sklopeném opěradle navíc silně zatěžuje krční páteř a může vést až k chronickým potížím se zády.

Přečtěte si také: Starší řidiči bourají častěji

Manažer

Co je špatně: Chybné držení volantu, nesoustředění, nevěnování se řízení.
Kdo to dělá: Docela dost řidičů, zejména pak ti, kteří používají auto i jako „kancelář“.

Co může způsobit?
Chybné držení volantu levou rukou v poloze „tři čtvrtě na devět“, která je navíc loktem opřena o dveře, opět neumožňuje řidiči rychle reagovat. Problém je také ale v tom, že „manažer“ telefonuje (na telefonování pomocí hands-free sady samozřejmě není nic špatného), soustředí se na něco jiného a celkově se pořádně nevěnuje řízení. Často tak přehlédne nebo špatně vyhodnotí nebezpečnou situaci. A protože takoví řidiči velmi často spěchají, jsou ve stresu a nedodržují bezpečnou vzdálenost.

Přečtěte si také: 5 největší mýtů o bezpečnosti

Důchodce

Co je špatně: Křečovité držení volantu, zpravidla v poloze „za deset dvě“, fixace pohledu vpřed.
Kdo to dělá: Starší řidiči a také sváteční jezdci.

Co to může způsobit?
Úchop volantu oběma rukama v poloze „za deset dvě“ není tak principiálně závadný jako držení tunera, manažera či taxikáře. Problém polohy „za deset dvě“ je v tom, že nedovoluje řádně provést otočení volantem aspoň o půl otáčky. Vyzkoušejte si to! Chytněte volant „za deset dvě“ a otočte do strany, jak jen to půjde. Pak totéž opakujte s polohou „tři čtvrtě na tři“ a uvidíte, že volantem otočíte ještě dál, což k bezpečnému vyhýbajícímu manévru stačí.

Křečovitá poloha za volantem ale skýtá i jiný problém. Při jízdě se „zamknutými“ klouby v loktech a zápěstích jsou ovládací pohyby trhavé a cukavé, čímž se narušuje vyvážení auta. Když totiž volantem škubnete, můžete snadno narušit trakci pneumatik. Pohyb vždy musí být plynulý. „Důchodce“ také často sedí zbytečně blízko (podobně jako „kudlanka“) a fixuje pohled na překážku před sebou – typicky na zadní svítilny vpředu jedoucího vozu. Vedení pohledu a nebezpečí fixace na překážku jsou z hlediska bezpečnosti provozu snad nejvýznamnější, ale širší veřejnosti většinou zcela neznámé aspekty. Proto se jim budeme později věnovat v samostatném článku.

Zdroj: www.autoweb.cz

Kam dál?
Řídíte a je vám 60? Potřebujete zdravotní potvrzení!
10 nejčastějších chyb při koupi ojetého auta
Řidičem až v důchodu. A proč ne?
Jak účinně zabezpečit auto

Existuje styl, na který jsme v článku zapomněli? Napište nám svůj tip do fóra nebo pod článek.
 
 

Diskuze

Možnost přidání příspěvku k článku mají jen registrovaní uživatelé. Registrovat se můžete ZDE. Pokud jste již registrovaný(á) uživatel(ka), nezapomeňte se prosím přihlásit.