velikost písma: A +/ A/ A -

Nakupování přes internet rychle a přehledně

Autor: Michaela Poštulková | komentářů: 2

Je to rychlé, přehledné a po pár praktických cvičeních to zvládne každý. Nakupování přes internet, které už běžně využívají vaše děti či vnoučata, zvládnete i vy. Na internetu „číhají“ skutečně výhodné nákupy, jen vědět jak na to.

Nejčastější námitka vůči internetovému nakupování není vůbec scestná – zboží si nemůžete osahat, tudíž především u nestandardního zboží nevíte, do čeho jdete. Zarytí milovníci osobního kontaktu a dlouhých projížděk mezi regály mu asi taky nepropadnou, většina zákazníků si je ale nemůže vynachválit. Nikdo vás nekontroluje, nic vám nevnucuje, do virtuálního obchodu můžete zajít třeba ve dvě ráno. Není tu vydýchaný vzduch ani „natřískáno“ a především – vše si můžete rozmyslet. Třikrát porovnat cenu výrobku u jednoho obchodu s druhým, zvážit výhody a nevýhody nabízeného odběru (většinou za poplatek poštou), a až pak si zboží objednat, nebo taky ne.

Začněte vyhledávat přes specializované servery
Přes internet se nejčastěji nakupuje elektronika a kosmetika, větší společnosti začínají využívat i nákupů potravin. Když víte, co přesně chcete (konkrétní parfém či toaletní potřeby, typ MP 3 přehrávače pro vnuka), bude vaše hledání jednoduché.

Název požadovaného zboží buď:
- zadejte do vyhledávače, například: www.google.cz

nebo – a raději

- zadejte do vyhledávací lišty na speciálních serverech, které automaticky srovnávají ceny zboží z různých obchodů. Zkuste např: www.hledejceny.cz , www.nejlepsiceny.cz, www.srovnanicen.cz.

Nevolte jen podle nejnižší ceny – neobsahuje poštovné!
Vybrat ideálního prodejce neznamená řídit se jen nejnižší zobrazenou cenou, kterou vám přehled srovnaných cen „vyplivne“. Cena již sice obsahuje DPH, ale nezapočítává cenu za dopravu či poštovné. Její výši si vždy ověřte v záložkách jako „doprava“, „možnosti převzetí zboží“, „jak nakupovat“ apod.

Jak poznat dobrý obchod?
1. V záložce o podmínkách prodeje je uvedeno hned několik možností převzetí zboží: poštou s platbou na účet předem (oproti dobírce obvykle levnější, ale u neprověřených obchodníků riskantnější varianta), platba až po převzetí balíku na poště, nebo vyzvednutí v kamenné prodejně – to musí být vždy zdarma!
2. V podmínkách nákupu jsou také jasně stanovené podmínky reklamace. Vrácení zboží do určitého termínu po převzetí (nejméně 14 dní) je nutností např. v obchodech s módou, obuví a doplňky. Volte ten obchod, který má ve svých podmínkách jasně stanovený „money back“ – tedy, že vrátí za nevyhovující zboží peníze (např. do měsíce), nikoliv že pouze umožní výměnu za jiný kus ve stejné nominální hodnotě.
3. Kromě toho, že od vás obchodník požaduje registraci (k ničemu se jejím vyplněním nezavazujete – ani k nákupu), poskytuje na svých stránkách i údaje o sobě – sídlo, IČO, evidenci v obchodním rejstříku (včetně spisové značky, je-li přidělena) a telefonní číslo, kam je možné zdarma zavolat, nastanou-li jakékoliv problémy.
4. Na webových stránkách je věnována pozornost diskuzím či zpětné vazbě od zákazníků – zda přišlo zboží rychle a v pořádku apod. Ale pozor! Nikdy nevíte, zda kladná hodnocení nepíše sám obchodník, neberte je tudíž jako hlavní kritérium.
5. Kupujete-li dražší zboží (cca od 1 000 Kč nahoru), měl by prodejce automaticky slevit z poštovného, balného či dopravy. „Balné“ je navíc už zastaralý nesmyslný poplatek, v dobrém obchodě byste na něj už neměli narazit.
6. Reklamační řád a záruka vrácení zboží musí být přehledné, stejně jasně musí být uvedena i záruka na zakoupené zboží – ze zákona minimálně 2 roky!

Jak ještě poznáte dobrý obchod?
- na svých stránkách má logo certifikace APEK či SAOP – ty zaručují férového prodejce
- je zapsán v katalogu certifikovaných obchodů www.certifikovany-obchod.cz
- je v seznamu obchodů, které prověřilo Sdružení ochrany spotřebitelů www.spotrebitele.info/audit

Jak přesně postupovat?
Navštivte stránky obchodu nebo hledejte zboží přes srovnávací servery (hledejceny.cz a jiné) – vybrané zboží „rozklikněte“ – na hlavní stránce prodejce (obvykle nahoře na liště) si pročtěte dodací a reklamační podmínky, cenu dopravy, způsoby převzetí a další údaje – porovnejte konečnou cenu s nabídkou jiného solidního prodejce (Nemá poštovné zdarma? Nepřijde vám zboží dříve?) – vybrané zboží „vložte do košíku“ (ikonka košíku nebo nápis „vložit do košíku“ u zboží) – zvolte, zda chcete pokračovat v nákupu dalšího zboží, nebo už chcete „objednat“ – vyplňte automaticky zobrazený registrační formulář včetně platné emailové adresy, telefonu a vybraného způsobu platby a dodání – dokončete objednávku – zkontrolujte email (prodejce vám zašle potvrzující mail).


Co dělat, když…

Objednané zboží vám nevyhovuje, ale na stránkách prodejce není uvedeno, že by vám v nějaké lhůtě mohl vrátit peníze…
Na základě § 53 odst. 7 občanského zákoníku máte právo do 14 dní odstoupit od kupní smlouvy za předpokladu, že smlouva byla uzavřena na dálku – tj. právě u internetového prodejce. Nezáleží na tom, zda obchodník možnost vrácení zboží inzeruje, peníze vám vrátit musí. Podmínka ovšem je, že vrácené zboží musí být kompletní a nepoškozené (např. roztržený obal u softwaru už je poškozením – mohli jste si ho překopírovat). Vrátit touto cestou obvykle nelze zboží, které jste si nechali ušít/vyrobit na míru.

Domů mi přišla obsílka z pošty, ať si vyzvednu balíček od (toho a toho) internetového obchodu. Já si ale – zřejmě – nic neobjednal…
Budete-li nakupovat jak zběsilý a před výplatou zjistíte, že na zboží nemáte, prodejce vás nejspíš umístí na nějakou černou listinu zákazníků. Pokud jste si ale jist(á), že jste nic neobjednávali, zboží na poště vůbec nevyzvedávejte! Nemáte-li chuť na dlouhé soudní tahanice, nenechte se otrávit podvodnými prodejci, kteří se vám pokoušejí vnutit stejný typ zboží, které jste si kdysi kdesi koupili…

V internetovém obchodě jsem si (kdysi) koupil zboží a nyní mi na email chodí „nevyžádané“ nabídky
Souhlas se zasíláním nabídek byl zřejmě součástí smlouvy, kterou jste dostatečně pečlivě nepřečetli. Navštivte stránky obchodu, přihlaste se svými registračními údaji a tuto službu si v nabídce zrušte (většinou „odškrtněte“).

Úspěšně jste vrátili zboží, ale peníze zpět na váš účet ještě nedorazili…
Pokud prodejce inzeruje, že peníze vrátí „neprodleně“ či do „7 dnů“ a vy již třetí týden čekáte na vrácení platby, napište na něj negativní hodnocení – neplní, co slibuje. Zákon však ukládá lhůtu na vrácení peněz třicet dní. Do 30 dnů od odstoupení od smlouvy musí dodavatel peníze vrátit. Do 30 dnů musí vyřídit i vaši případnou reklamaci.

Tip pro vás:
Chcete-li virtuálně prolistovat aktuální akční nabídky různých obchodů (Kika, Hypernova, Tesco, Rossmann, ElectroWorld, Interspar aj.) zkuste www.akcniceny.cz nebo třeba www.iletaky.cz (vyhledávací lišta vám zobrazí, zda je vámi požadované zboží zrovna v akci v některém z obchodů).


Prakticky totožně funguje i srovnávání cen výrobků na specializovaných serverech. Jen s tím rozdílem, že se nesrovnávají jen ceny zboží z aktuálních letáků kamenných obchodů (akční omezená nabídka), ale veškeré zboží ze všech internetových obchodů.
 
 

Diskuze

Možnost přidání příspěvku k článku mají jen registrovaní uživatelé. Registrovat se můžete ZDE. Pokud jste již registrovaný(á) uživatel(ka), nezapomeňte se prosím přihlásit.