velikost písma: A +/ A/ A -

5 největší mýtů o bezpečnosti

Autor: www. autoweb.cz | komentářů: 0

Jsou skutečně velká auta bezpečnější než malá? Přinesou přísnější předpisy méně nehod?

Mýtus 1: Velká auta jsou bezpečnější než malá
Není pochyb o tom, že při srážce dvou aut podobného stáří a konstrukční vyspělosti je výhoda na straně toho většího. Při nárazu do jakékoli jiné překážky, například do stromu, záleží hlavně na konstrukci deformačních zón, pevnosti stavby a vybavenosti zadržnými systémy. Příkladem mohou být výsledky nárazových zkoušek malých moderních vozů, které dokáží posádku celkem spolehlivě ochránit, zatímco velká těžká auta (například pick-upy a SUV na žebřinovém rámu) nikoli.

Velká auta jsou zákonitě hůře ovladatelná než menší vozy. Brzdná dráha velkého SUV o hmotnosti přes dvě tuny (ač vybaveného masivními brzdami) je na podkladu se sníženou adhezí o pořádný kus delší než v případě menšího a lehčího auta. V zatáčkách se také odstředivá síla těžkého auta projeví mnohem dříve než u auta lehčího.

Bylo by také chybou domnívat se, že si s omezeným rozpočtem raději koupíte místo malého moderního auta vozidlo starší a větší.

Mýtus 2: Malá auta jsou stejně bezpečná jako velká
Opačným extrémem je ale přesvědčení, že některá malá moderní auta jsou bezpečnější než velká. Z výsledků nárazových zkoušek Euro NCAP to tak sice může vypadat, když malé auto dostalo pět hvězdiček, zatímco velké auto jen hvězdičky čtyři. Euro NCAP ale hodnotí auta podle kategorií a náraz vždy simuluje střet s autem velmi podobné velikosti a hmotnosti. Také jsou pro každou kategorii vozů jinak nastavena kritéria hodnocení zatížení testovacích figurín.

Vzájemný střet aut z různých kategorií tak dopadne naprosto odlišně

Mýtus 3: Z výsledků Euro NCAP poznáte bezpečnost auta
Výsledek nárazových testů Euro NCAP hodnotí auta pouze podle určitého scénáře a zaměřuje se hlavně na hodnocení pasivní bezpečnosti - schopnosti ochránit lidskou posádku během nehody. Přitom velmi důležité hodnocení aktivní bezpečnosti, která pomáhá nehodám předcházet, je stále věcí okrajovou. Nově se sice hodnotí přítomnost elektronického stabilizačního systému ESP a protiblokovacího systému brzd ABS, ale test už vůbec nebere v úvahu další velmi důležité faktory jako stabilitu vozidla v zatáčkách, výhled z vozu, účinnost světlometů... To jsou věci, které rovněž pomáhají zvyšovat aktivní bezpečnost a mohou nehodě zabránit.

Euro NCAP nehodnotí všechny možné scénáře nehod, například pasivní bezpečnost vozu při převrácení - přitom v USA se jedná o běžný test. Také s testováním ochrany krční páteře řidiče, což je častý úraz při dopravních nehodách, začala Euro NCAP teprve nyní.

Zkoušky Euro NCAP mají určitě velký význam, ale nelze je brát jako měřítko celkové bezpečnosti konkrétního vozidla.

Mýtus 4: Moderní auta jsou bezpečnější než stará
Není pochyb o tom, že pevnější konstrukce, airbagy a záchranná elektronika pomůže posádce vyváznout i z velké nehody ještě relativně dobře. To jste ostatně mohli vidět v předešlém videu Volvo vs. Modus.

Někteří odborníci ale varují, že právě toto podvědomí o „nezranitelnosti“ v moderním bezpečném pětihvězdičkovém autě posouvá hranice, kam až jsou řidiči schopni zajít, mnohem dále. To, co by si ve starém autě bez ESP a ABS nedovolili, považují dnes za naprosto normální. Proto se setkáváte s jedinci, kteří nedbají prudkého lijáku či sněžení a drží na dálnici rychlost blízkou dvoustovce. Výsledkem je, že dochází k nehodám v mnohem vyšších rychlostech než dříve, čímž se částečně eliminuje snaha techniků udělat auta pevnější a bezpečnější. Příkladem budiž pokusný crash-test nikoli v obvyklých 64 km/h, ale v rychlosti 80 km/h.

Jeden významný americký vědec dokonce přišel s radikální myšlenkou, že kdyby uprostřed každého volantu byl místo airbagu namontován bodec, který řidiče i při malém nárazu okamžitě usmrtí, počet obětí dopravních nehod by paradoxně poklesl nejméně o 20 %.

Mýtus 5: Přísné předpisy sníží počet nehod
Zastánci přísných omezujících předpisů argumentují tím, že další snižování nejvyšší dovolené rychlosti a zavádění jiných omezení (zákaz jízda kamionů a pod.) sníží počet nehod a smrtelných zranění.

Podle nás je ale opak pravdou. Nevyvratitelným důkazem je Německo, kde můžete mimo obec jet rychlostí až 100 km/h a na většině úseků dálnic se nemusíte omezovat vůbec. Přesto je počet smrtelných nehod na počet obyvatel v porovnání s ČR nižší.

Velká Británie zase patří k zemím, která drží nad řidiči nejpřísnější kontrolu. Díky rostoucímu počtu stacionárních radarů mnoho lidí přichází o řidičské průkazy, avšak do počtu nehod se smrtelnými následky se to nijak neprojevuje. Na tomto příkladu je vidět, že od určitého bodu již nemá další zpřísňování kontrol řidičů přínos pro snižování nehodovosti.

Extrémním příkladem mohou být Spojené státy, kde jsou sice nejpřísnější předpisy, nejnižší rychlostní limity a velmi silná kontrola řidičů. Za vyšší překročení rychlosti bývají řidiči i uvězněni. Avšak počet obětí nehod na počet obyvatel je přibližně o čtvrtinu vyšší než u nás. Proč? Američané nemusí používat bezpečnostní pásy...

Z toho lze odvodit, že přísnost předpisů a síla postihu řidiče, který je poruší, se neukazuje jako rozhodující faktor pro vývoj nehodovosti.

Celoevropské statistiky také dokazují, že mezi kvalitou silniční sítě a počtem smrtelných nehod na obyvatele existuje nepřímá úměra.

Zdroj: www.autoweb.cz
 
 

Diskuze

Možnost přidání příspěvku k článku mají jen registrovaní uživatelé. Registrovat se můžete ZDE. Pokud jste již registrovaný(á) uživatel(ka), nezapomeňte se prosím přihlásit.