velikost písma: A +/ A/ A -

Giovanni Battista Alliprandi – palácový architekt

Autor: Alexandra Videmannová | komentářů: 0

Jeho nejvýznamnějšími díly jsou především barokní zámky a pražské šlechtické paláce. Dochované stavby dosahují vysoké umělecké hodnoty a vynikají svojí koncepcí a detailem.

Vedle Kryštofa Dientzenhofera a Giovanniho Santiniho patří Giovanni Battista Alliprandi k nejvýznamnějším českým vrcholně barokním architektům. Je autorem mnoha sakrálních staveb. Jeho zámek v Liblicích, Přehořovský palác, či centrální kostely v Kuksu a Benešově vytrvávají neměnnou hodnotou českého vrcholného baroka. V jeho díle se jasně objevují vlivy vídeňské školy Johanna Bernarda Fischera z Erlachu, který je poznat především při koncipování zámeckých a palácových staveb. Společný prvek interiérů pak dokládají centrální sály oválného půdorysu. K dalším umělcům vrcholně barokní architektury, kteří významně Giovanniho Battistu ovlivnili, patřili Domenic Martinelli, Johann Lukas von Hildebrandt a především Jan Baptista Matheye a Giovanni Santini.

Alliprandi se narodil asi roku 1665 v severoitalském městečku Laino. Již ve svých patnácti letech odchází do Vídně, aby zde roku 1685 vstoupil do učení k přednímu staviteli Martinellimu. Začátkem 90. let přichází do Čech, první písemná zmínka o jeho osobě se přitom objevuje ve spojitosti se stavbou poutního kostela v Chlumku u Luže, kde od roku 1690 pracuje jako polír. O sedm let později odchází již jako uznávaný stavitel do Prahy a natrvalo se v ní usazuje. Jako dvorní stavitel hraběte Heřmana J. Černína staví či přestavuje řadu pražských šlechtických paláců a domů. V roce 1706 se stává měšťanem na Malé Straně v Praze a zřizuje si vlastní dům v Nerudově ulici. Ve stejném roce je jmenován vrchním stavitelem pražského opevnění. Umírá při stavbě piaristického kostela v Litomyšli 13. 3. 1720, kde je v hrobce děkanského kostela pochován.


Hlavní díla:
Kostely:
•  kostel P. Marie na Chlumku, Luže u Chrudimi (1690 - 95 podle plánu P. I. Bayera)
•  kostel Nejsvětější Trojice v Andělské Hoře u Karlových Varů (1696 - 1712)
•  pravděpodobně barokní úprava kostela N. Trojice v Opočně (1716)
•  Loreta v Kosmonosích vč. kaple sv. Martina (1702 - 12)
•  kostel sv. Anny s kolejí piaristů v Benešově (1705 - 15)
•  kostel Nejsvětější Trojice v Kuksu pro hraběte Šporka (1707 - 10)
•  kostel Nalezení svatého Kříže pří koleji piaristů v Litomyšli (od r. 1715)
•  piaristický kostel Nalezení sv. Kříže v Litomyšli (1716 - 27)

Zámky:
•  lovecký zámek v Hoříně u Mělníka (postavený r. 1696 a rozšířený v r. 1701 - později přestavěný)
•  přestavba zámku, novostavba kláštera a Lorety v Kosmonosech (1697 - 1701)
•  přestavba zámku v Kosmonosích a účast na stavbě kostela Nalezení sv. Kříže tamtéž (1697 - 1709)
•  zámek Černínů v Petrohradu u Podbořan na Lounsku (1697 - 1703)
•  zámek Pachtů v Liblicích u Mělníka (1699 - 1706)
•  pravděpodobně návrh zámecké kaple sv. Anny v Opočně (kolem 1700)
•  kompletní urbanistické řešení lázní Kuks a projekt kostela Nejsvětější Trojice tamtéž (1707)
•  zámek Veltrusy (kolem roku 1715, později výrazně rozšířen)

Pražské paláce:
•  spolupráce na návrhu Šternberského paláce na Hradčanském náměstí (1698 - 1707)
•  účast na dostavbě Černínského paláce na Hradčanech v Praze (1697 - 1702)
•  Kaiserštejnský na Malostranském nám. (od 1699)
•  Kaiserštejnský na Kampě - po přestavbě je však zachován jen sloupový portál (po 1700)
•  Hrzánský v Celetné ul. (1702 - 10)
•  Přehořovský (později Lobkovický) ve Vlašské ulici, dnes sídlo velvyslanectví Německa (1703 - 07)
•  Kaunický v Panské ul. (1710 - 20)
•  Thunský v Thunovské ul. (plán 1716)

Další stavby:
•  radniční palác v Chebu (od r. 1718)
•  návrh morového sloupu se sousoším Nejsvětější Trojice na Malostranském nám. v Praze (1714)
•  plány radnice (nyní městská galerie) na náměstí v Chebu (realizace až 1722 - 28)

Literatura:
Pavel Preiss: Italští umělci v Praze (Praha 1986)

Kam dál?
Kryštof Dientzenhofer: Barokní „kouzelník“
 
 

Diskuze

Možnost přidání příspěvku k článku mají jen registrovaní uživatelé. Registrovat se můžete ZDE. Pokud jste již registrovaný(á) uživatel(ka), nezapomeňte se prosím přihlásit.