velikost písma: A +/ A/ A -

Ďáblice za volantem

Autor: Michaela Plachká | komentářů: 1

Jsou ženy dobré řidičky? Proč se muži na silnici vytahují? Co se změnilo ve vnímání ženy za volantem? O tom všem jsme hovořili s Alenou Aulíkovou, předsedkyní 1. českého automotoklubu žen.


Alena Aulíková

Pochmurnou náladu protkanou okupovaným Československem bylo třeba trošku rozveselit, a tak se Aleně Havlíkové, redaktorce časopisu Za volantem, zrodil v hlavě nápad. Výsledkem bylo založení 1. českého automotoklubu žen, jehož činnost pokračuje po 43 letech i dnes a těší se z přílivu nových členek a členů. První předsedkyní klubu byla automobilová závodnice Eliška Junková. V současnosti má 1. AMK 65 členek a členů. (Muži samozřejmě nejsou z klubu vyloučeni, naopak. Jejich pomoc a spolupráce je vždy vítána.)

První český automotoklub žen funguje od roku 1969. Vy jste jeho předsedkyní už 19 let. Můžete vypíchnout klíčové okamžiky v jeho dosavadní činnosti?
Na „kondičních jízdách“, které jsme pořádali na Letenské pláni 24. 1. 1969, se sjelo přes 30 automobilů. Střídalo se v nich také několik řidiček, které na pozdější besedě projevily zájem o zápis do našeho kroužku. Abychom mohli organizovat soutěže, vstoupil náš kroužek do Svazarmu a ten nás zaregistroval v rekordně krátkém čase, již 17. 2. téhož roku. Další klíčovým okamžikem byl smuteční obřad Elišky Junkové 17. ledna 1994, na kterém se sešlo poměrně hodně klubových členek. Když si po obřadu povídaly v hospůdce, zeptala se jich neznámá žena sedící u vedlejšího stolu, zda ví, co je to WIMA (mezinárodní motocyklová asociace žen). Naše dlouholetá předsedkyně Alena Havlíková věděla, a tak slovo dalo slovo a tato žena, česká účastnice srazu WIMA Marie Záluská, se stala naší členkou a práce v klubu se začínala ubírat novým směrem.

Přišly i smutné chvilky…
Ano, během stoleté vody, která zaplavila naši klubovnu do výšky skoro 2 metrů, jsme přišli o spoustu cenných věci. Bylo to v roce 2002 hned po setkání WIMA v Rožmitále pod Třemšínem, tak jsme v klubovně měly uložená zbývající trička s logem WIMA pro naše členy, různé věci od sponzorů a samozřejmě i fotografie, vlajky a další. Naštěstí se zachovaly kroniky a fotografie jsme dodaly z vlastních zdrojů.

Čtěte také: Největší krize je v nás

Zmínila jste pozoruhodnou ženu a světovou automobilovou závodnici Elišku Junkovou, která svými řidičskými schopnostmi dokázala předběhnout i mužskou elitu. Jaká byla?
Eliška Junková byla báječná žena, vždy kamarádská, přátelská, ochotně naslouchající, ale též studnice vyprávění někdy neskutečných zážitků ze života. Když jsem ji poznala, měla ráda šampaňské, občas si dala i cigaretku a ještě i řídila. S přibývajícími léty byla radši, když jsme ji na naše akce vozily. Velmi milovala svého pejska Vituse, s kterým ráda chodila na procházky po Petříně. Každé setkání u ní v bytě na konci Nerudovy ulice s krásným výhledem do Seminářské zahrady, bylo úžasné.

Eliška Junková se dožila úctyhodných 93 let. Po smrti svého manžela, který tragicky zesnul při Velké ceně v Německu v roce 1928, se vzdala závodní kariéry, ale dále se podílela na motoristickém životě v tehdejším Československu. Jak vnímáte odkaz jejího života?
Její odkaz je pro mě osobně velmi zavazující. Vím, že musím náš 1. český automotoklub žen udržet v činnosti, ale nejen to. Musím jej dále rozvíjet a snažit se získat další následovnice, které budou v jejím duchu pokračovat. Eliška nám vždy říkala: Nerozvíjejte v autoklubu žádné feministické hnutí, žádnou dívčí válku proti mužům, ale právě naopak. Motorismus má partnerské dvojice sbližovat.

Čtěte také: Dana Linkeschová: Most, po kterém můžeš přejít

Od dob založení klubu se řada věcí změnila. Žena v autě nebo na motorce je dnes už naprostou samozřejmostí. V čem vidíte rozdíl mezi ženami – motoristkami v letech sedmdesátých, osmdesátých a nyní?
Rozdíl vidím především v malém nadšení zúčastňovat se jakýchkoliv soutěží. Je to asi dáno tím, že v 70. letech byli všichni plni nadšení účastnit se něčeho nového a zajímavého a též pomáhat něco tvořit. V dnešní době se každý stará o svou kariéru, zaměstnání – a je to celkem pochopitelné – a na zábavu a poznávání něčeho nového mu nezbývá moc času. Teď už se to začíná zlepšovat, lidé zjišťují, že „nejen prací je člověk živ“ a hledají nové koníčky.

Co se týká stylu jízdy, myslíte, že existuje mužský a ženský styl? U mnohých mužů přetrvává názor, že žena je sice na silnici opatrná (někdy příliš), ale v náhlých krizových situacích naprosto nepoužitelná.
Každá žena si musí vytvořit svůj styl jízdy, který vyhovuje její přirozenosti a nesmí čekat na něčí pokyny. Ženy jsou za volantem opravdu opatrnější, a to hlavně proto, že za sebou skoro vždy mají nějaké děti a odpovídají za jejich bezpečnost. To ovšem neznamená, že by se nedokázaly právě v kritických situacích správně rozhodnout. Určitě tolik neriskují a tím se i vyvarují možných nehod. Ano, je pravda, že muži mají spíš agresivnější styl jízdy a asi je jejich přirozenost, že se chtějí před ženami trochu ukázat, ale myslím si, že v dnešní době už to tak moc pravda není. Ženy určitě dokázaly, že jsou dobré a schopné řidičky.

Čtěte také: Vodní hladina – zrcadlo iluzí i poznání

Každoročně pořádáte Rallye EVA a ADAM. Letos se koná 25.–27. května v rekreačním středisku Termit Doksy u Máchova jezera. O co jde a co zajímavého čeká na účastníky letos?
Jde o automobilovou orientační soutěž se zaměřením na bezpečnost silničního provozu, dobrou orientaci v mapě, terénu i itineráři, zdokonalování se v jízdě a ovládání automobilu a v plnění různých soutěžních úkolů, kvízů a testů. Soutěž probíhá od pátku do neděle. V pátek se plní testy z pravidel silničního provozu a jede se noční etapa asi 30 km. V sobotu čekají soutěžící dvě denní etapy – každá asi 50 km podle itineráře, na kterých se plní různé soutěžní úkoly a také se jede jízda zručnosti. Večer se vyhlašují výsledky celé soutěže a předávají poháry a ceny. V neděli vždy doporučíme výlet za poznáním do okolí daného místa soutěže. Loni to byla návštěva hradu Bezděz a letos – to bude překvapení.

Kdo se může přihlásit?
Přihlásit se může každý, kdo vlastní řidičský průkaz i auto, potřebuje k tomu zdatného spolujezdce a jinak může jet ve voze ještě kdokoliv i děti… Začátkem května budou všem účastníkům z minulých ročníků rozesílány propozice, jejíž součástí je i přihláška do soutěže. Tyto propozice budou uveřejněny na našem webu www.amkzen.webnode.cz, kde bude ke stažení i letošní přihláška do soutěže a všechny podrobnosti.

Jezdíte rádi autem? Zúčastníte se Rallye EVA a ADAM? Napište nám na facebook!

Kam dál?
Test: Jak sedíte za volantem?
Řidičem až v důchodu. A proč ne?
Desatero asertivního řidiče
Jak účinně zabezpečit auto
Do města ve skořápce
 
 

Diskuze

Možnost přidání příspěvku k článku mají jen registrovaní uživatelé. Registrovat se můžete ZDE. Pokud jste již registrovaný(á) uživatel(ka), nezapomeňte se prosím přihlásit.